Home > !RECENZIJOS > Small World // Recenzija Nr.18

Small World // Recenzija Nr.18

Pavadinimas: Small World
Žaidėjų skaičius: 2-5
Žaidimo trukmė: nuo 40 min.
Žaidimo tipas: strategy, civilization, territory building, war
BGG reitingas: 43

Intro. Šį žaidimą norėjosi aprašyti jau senokai, bet vis kiti naujesni lindo į rankas, todėl turbūt būsiu paskutinis iš lietuviškų stalo žaidimo blogelių, apžvelgusių Small World. Kita vertus, šis ypatingai gražiai “nupieštas” fantasy stiliaus žaidimas išties vertas, kad apie jį šnekėtų visi. Kam jis gali patikti? Visų pirma visiems Žiedų Valdovų ir panašių tematikų gerbėjams, nes žaidime sutiksime elfus, gnomus, burtininkus ir daugumą kitų mistinių būtybių, kurių kiekybę ir kokybę didina dar ir oficialūs žaidimo pratęsimai. Kita vertus, žaidimas patiks tiems, kas vertina ne per sudėtingas taisykles, tačiau pastoviai atsinaujinantį žaidimo lauką ir kintančias situacijas. Small World turi labai daug elementų, tačiau jų kiekybė gasdina tik pirmomis akimirkomis – žaidimas paprastas, tačiau tikrai ne prastas!

*Žaidimo idėja: 9/10
*Taisyklių paprastumas: 7/10
*Pabodimo faktorius: 8/10
*Taisyklių perpratimas: 8/10
*Azarto lygis: 7/10
*Žaidimo elementų kokybė: 10/10
*Žaidimo išvaizda: 9/10
*Žaidimo lauko ir taisyklių dizainas: 9/10
*Žaidėjų patirties įtaka: 8/10
*Žaidimo kainos ir vertės santykis: 8/10
BENDRAS REZULTATAS: 83/100

Skaityti plačiau->

Istorija. Žaidimas yra pakankamai jaunas (2009 metų), todėl natūralu, kad jo dizainas bei išvaizda šiandien atrodo nė kiek nepasenusi. Už tokius gražius dizainus dažnai traukinukų giriama Days of Wonder kompanija šįkart pasistengė kaip reikiant. Nuopelnų klius ir belgų dizaineriui Philippe Keyaerts, kuris dar 2000 metais sukūrė žaidimą Vinci, gavusį Spiel des Jahres rekomendaciją. Šiandien žaidimui jau yra sukurti keli oficialūs papildymai, kurie, pirmiausia, priduoda dar daugiau įvairių rasių ir specialių galių, kurių kiekiai žaidime tiesiogiai įtakoja pasikartojimo faktoriaus mažinimą, t.y. kuo didesnė “valdomų” rasių pasiūla, tuo rečiau žaisi su ta pačia rase ir taip ilgiau neatsibos žaidimas. Sunku Small World lyginti su kokiais nors žaidimais, tačiau savo paprastumu jis primena tokius kaip Ticket to Ride, o kariavimo mintis čia pradžiugins ir rimtesnių karinių strategijų kaip Risk mėgėjus. Kad žaidimas geras galima spręsti ir iš to, kad visai neseniai pairodė ir jo versija, skirta tabletui Apple iPad🙂

Žaidimo idėja: 9/10

<..>

Taisyklės. Jos paprastos kaip du kart du: imi savo valdomos rasės žetonėlius ir puoli gretimus regionus. Puolimui visada reikia turėti bent du savo karius ir papildomai tiek, koks yra pasipriešinimas, pvz.: jeigu regione yra 3 priešininko kariai, tai tau reikės 2 + 3 kareivių. Viskas. Iš visų nukautų priešininkų kareivėlių tik vienas atgula amžino atilsio į žaidimo dėžutę, o likusius po tavo ėjimo varžovai grąžina į vis dar jiems priklausančias žemes. Taškus gauni už tai, kiek regionų valdai po savo atakų, o žaidimo pabaigoje būtent ir skaičiuosime tuos taškus ir išsiaiškinsime nugalėtoją. Žaidimas trunka fiksuotą ratų skaičių (iki 10), kuris priklauso nuo žaidėjų skaičiaus, todėl žaidimo laikas yra daugmaž valandos ir pusantros valandos rėmuose. Viskas, galima sakyti… tačiau iš tiesų, dar nepasakyta labai daug. Kiekviena rasė turi savitų savybių: vieni mokės vaikščioti kur nori, ne tik į gretimus kiemus; kitiems nebaisūs kalnai; treti ir vandenis gali traktuoti kaip savo valdomas žemes ir t.t.. Žodžiu, kiek rasių, tiek tų savybių… bet nepamirškime ir specialių galių, kurios atsitiktine tvarka priskiriamos atsitiktinėms rasėms žaidimo pradžioje… Tos specialiosios galios kaip ir rasių savybės suteikia tam tikrą pranašumą ir leidžia tau vienam kitaip traktuoti taisykles: vienos galios duoda dvigubai daugiau taškų už tam tikrus valdomus regionus, kitos suteikia valdžion viską griaunantį ir liepsnas svaidantį drakon; dar kitos galios leidžia paskelbti taiką ir neleisti kitiems tavęs pulti ir t.t. Žodžiu, turime daug skirtingų rasių ir daug skirtingų galių, kurių derinius kaskart parenkame atsitiktine tvarka – taip užtikrinamas kone kaskart kitoks patyrimas ir kaskart naujai kuriamos strategijos. Žaidimas dėl to nenusibosta tikrai ilgai… o kur dar jau minėti pratęsimai? Tik nepradėk bijoti tokios galybės įvairiausių taisyklių ir išlygų – viskas, kaip ir pridera Days of Wonder žaidimui, pateikta labai aiskiai ir paprastai. Visur žaidimo lentoje ir tavo valdomų kariaunų simbolikoje aiškiai pateikti ženkliukai, žymekliai ir visokie galias primenantys paveiksliukai, todėl tik pradedant žaidimą visiems garsiai tereikia perskaityti galias (jeigu žaidžiat ne dažnai), o kaip rodo patirtis, jau žaidžiant antrąją partiją visi žaidėjai “nuspėja” taisykles ir savybes, kurių dar nežinojo iki šiol🙂

Rasių ir specialių galių suporavimas atsitikine tvarka

Ir kuomet jau, atrodo, taisykles ėmėme ir išsiaiškinome, ateina laikas paaiškinti pagrindinę šio žaidimo mechanikos ir kartu išskirtinumo elementą: čia galima bet kuriuo žaidimo metu atsisakyti turimos armijos ir pasirinkti naują. Ką tai reiškia? Ar esi patekęs į tokią situaciją, kai jau įpusėjus žaidimui supranti, kad nebekovoji dėl pergalės, nes nebeturi anei kareivių, anei resursų ir pan? Čia gali aplankyti panaši nuojauta, kuomet tavo karius išpjauna kokie aštriadančiai požemių monstrai, tačiau tuo metu tu gali pasakyti, jog išsižadi likusio gyvo vieno karžygio ir renkiesi… dar baisesnę rasę taip sugrįždamas į realią kovą dėl pergalės. Ta galimybė atsiliekančiam žaidėjui žaidimo eigoje viską pradėti iš naujo čia yra būtent ta razynka, dėl kurios ir rekomenduoju draugams žaisti šį žaidimą. Beje, pastebėsiu, kad norint laimėti žaidimą, pačiam teks bent kartą, o gal net ir du ar tris atlikti tokį kariuomenės keitimo ėjimą… čia ne silpnųjų pagalbos ramstis, o žaidimo mechanikos pagrindas, vaikyti!

Taisyklių paprastumas: 7/10

žaidimo laukas

ŽAIDŽIAME. Pasiruošimas žaidimui užtrunka dėl to, kad reikia viską visur tvarkingai išsidėlioti norint vėliau žaidime neturėtų trikdžių ir pertraukų. Kai kurioms rasėms priskirti įvairūs jų galias rodantys žetonai, pvz.: trolio urvo simboliai arba drakonų valdovo valdomas drakoniukas ir pan., todėl viską reikia pasidėti po ranka. Sumaišomos rasės ir specialiųjų galių kortelės suporuojamos atsitiktine tvarka, žaidėjams skiriami startiniai pinigai, parenkamas pirmiausias “eisiantis” žaidėjas ir pirmyn. Pasiruošimas užtrunka vos apie 10-15 minučių, nepriklausomai nuo žaidėjų skaičiaus. Panašiai ir su malonumu žaisti – čia jis nelabai priklauso nuo žaidėjų skaičiaus… Natūralu, kad galbūt penkiese bus smagiau nei dviese, bet labiau dėl to, kad vyks draugų krizenimai, grasinimai neskolinti dviračių realiame gyvenime už akibrokštus žaidimo lentoje ir pan. Tiesa, dviejų žaidėjų režimas irgi itin įdomus: susėdus tinkamo plauko konkurentams žaidimas gali pasiekti ir itin aukštą strategavimo pilotažą. Galima sakyti mažos šachmatų partijos, kur beveik viską valdai tu ir kur mažai dalyvauja sėkmė (nors egzistuoja ir kauliukas). Ir žaidimo laikas tikrai netampo nervų, o atvirkščiai – rodo vos tik suradai kelią į pergalę žaidimas ima ir baigiasi. Bet čia geroji dalisSmall World yra iš tų, kurį norisi iškart žaisti dar kartą... ir dar… dar… aaa…

Pabodimo faktorius: 8/10

<..>

Kam patiks žaidimas? Žaidimas patiks įvairaus plauko žaidėjams: fantasy stilius ir gražūs piešinukai kaip saldainiai masins vaikus, kuriems Small World mechanika gali būti ir įkandama (nors patirtis rodo, kad kautis dėl geresnės vietos po žeme moka suaugusieji – matyt nūdienos aktualijos duoda savo). Matematikai bandys suskaičiuoti laisvus savo ir varžovų karius, seks kitų uždirbamus pergalės taškus ir visada bandys pergalės neišleisti iš savo rankų. Filosofai ir svajotojai žaidimu bus irgi patekinti, bet jo nelaimės :):) Kaip ir sakiau, taisyklės paprastos, todėl žaidimą praktiškai žaisti gali bet kas, kas nori ne per sudėtingo, tačiau kartu ir įdomaus “geimo”… o juk ir bijoti nėra ko – jeigu pradžioje sugrybausi, žaidimo mechanika leis vėliau atsigriebti viską pradedant iš naujo tiesiog žaidimo eigoje!

Taisyklių perpratimas: 8/10

<..>

Įtraukia? Žaidimas labai greitai įtraukia, ir nepaleidžia – galima sakyti visą laiką stebi, kas vyksta ant lentos ir pastoviai galvoji apie savo kitą ėjimą. Kadangi ėjimai netrunka labai ilgai, tavo eilė, o kartu ir rato apsisukimas “ateina” gana greitai. Labai prisiplanuoti į priekį nepavyks, tačiau bent vienam ėjimui suplanuoti proto mankštos tikrai prireiks. Čia dar kartą reiktų paminėti ne tik kaskart skirtingai parenkamas galių ir rasių poras, tačiau ir keturias skirtingas žaidimo lentas, kurių kiekviena pritaikyta skirtingam žaidėjų skaičiui ir taip pastoviai užtikrinama žaidimo pavadinime užmaskuota problema – Small World pasaulis tiesiog per mažas visiems žaidėjams, todėl plepalams ir dėmesio nukreipimui į kokius nors šalutinius dalykus sėdint prie žaidimo laiko tikrai nebus. Reikia pastoviai sekti kas ir kiek gauna ir ką reikia greičiau vytis, o ką palikti vegetuoti… Bet kuriuo atveju, laikas prabėgs tiesiog akimirksniu.

*Azarto lygis: 7/10

<..>

Elementai. Kaip ir minėjau, žaidime turime išties labai daug įvairaus dydžio elementų ir kortelių, jau nekalbant apie smulkius pinigėlius ir kareivėlių žetoniukus. Viskam dėžutėje yra paskirta speciali vieta, todėl viskas čia itin tvarkingai laukia kitos partijos… bet praktikoje, bent jau man, vos žaidimo pakuotei pakeitus padėtį iš paprastosios į kokią nors “pakreiptą” krepšyje, bagažinėje ar kur kitur, tos mažos dalelės pasklinda, pabyra, susimaišo… ir ką? Ir nieko – tiesiog dar kelios papildomos minutės, kol viską susitvarkysi. Patys elementai LABAI kokybiški, kaip ir lenta – po begalės partijų vos vos matosi apsitrynę kampukai. Kita vertus, jeigu pametei kokią svarbią detalią, tai taip lengvai jos nesusigrąžinsi – teks “mazgavoti” kokį neeilinį sprendimą… todėl pažaidus Small World kamarių siurbti nepatartina dar kokias porą dienų…

*Žaidimo elementų kokybė: 10/10

<..>

Kaip vaizdelis? Belieka pasikartoti: tiek lenta, tiek žaidimo elementai pateikti itin skaniai ir kelia apetitą prie jų liestis. Taisyklių knygutė paprasta, tačiau aiški jau iš pirmo karto (kitaip nei Ghost Stories), o papildomų pliusų žaidimo kūrėjams skirčiau dar ir už papildomus galias ir rasių savybes paaiškinančius lapus. Jų galima duoti kiekvienam žaidėjui po vieną, kad su savo klausimu “o ką daro ši  galia?” neišsiduotų kitiems apie kokią naują kariuomenę jau ima svajoti dabar…

*Žaidimo išvaizda: 9/10

<..>

Pagalba? Visada yra žioplesnių žaidėjų, kurie pamiršta vieną ar kitą dalyką – žaidimo lenta ir pačių rasių žetonai turi begalę viską primenančių žymių ir simbolių, todėl viskas gana greitai paaiškėja… galų gale, vėliau netgi pradedi nuspėti tam tikras taisykles, užbėgdamas įvykiams už akių. Kalbos barjero irgi nėra, nes viskas pažymėta simbolių ir spalvų kalba.

*Žaidimo lauko ir taisyklių dizainas: 9/10

<..>

Mažytis sėkmės faktoriaus priminimas - specialus kauliukas

Naujokas ir Asas. Taisyklės gana universalios ir paprastos, todėl nėra daug kažkokių slaptų svarbių kelių į pergalę, kurių gali nežinoti naujokas… kadangi kaskart žaidimui paruošiama visiškai nauja galių ir rasių pasiūla, viską tenka vertinti iš naujo tiek naujokui, tiek žaidimo profui.Ar greitai visi perpranta taisykles, kad galėtų žaisti kaip lygūs su lygiais? Naujoko ir patyrusio santykis? Kita vertus, po begalės sužaistų partijų atsiranda antipatija tam tikrai rasei ir, atvirkščiai, meilė kuriai nors kitai, tačiau čia jau labai subtilus ir asmeniškas dalykas.🙂 Vieni į pergalę eina su kantrybe ir tam tikrų galių maksimaliu išnaudojimu, o kitiems patogiausia imti jokios galios neturinčius “žiurkėnus” ir tiesiog pulti visus, kas papuola kelyje…

*Žaidėjų patirties įtaka: 8/10

<..>

Kaina. Small World kainuos apie 130-150 Lt. Tai suma, už kurią galite įsigyti didžiąją dalį panašiai gražiai apipavidalintų Days of Wonder žaidimų, įskaitant naująjį Cargo Noir. Kita vertus, šį žaidimą esu matęs ir didžiųjų prekybos centrų salėse, o ten, ne paslaptis, kartais vykdomos “akcijos žaislams“.🙂 Kita vertus, jeigu neturi daug žaidimų arba tik neseniai pradėjai atrasti stalo žaidimus, Small World tikrai nedulkės tavo namuose, todėl galima sakyti, kad ta kaina yra investicija, o ne mokestis🙂

*Žaidimo kainos ir vertės santykis: 8/10

<..>

Pabaigai… taisyklės tiems, kas mėgsta jas skaityti prieš perkant žaidimą anglų kalba yra ČIA.

Juokiukas. Žaidimą pradeda tas žaidėjas, kurio ausys smailiausios… Nežinau kaip jums, bet man šis faktas labai mielas ir smagus, todėl visada nepamirštu jo ištraukti į dienos šviesą🙂

<..>

Filmukas. Kartu ir dar viena apžvalga su pasigėrėjimą keliančiu apžvalgininku😉



  1. 2011/04/29 at 14:36
    • 2011/04/29 at 15:31

      taip, tikrai žinome, ir tikimės greitu metu įtraukti į apžvalgas… Laiko trūksta, nors jau keliolika žaidimų išbandytų, bet dar neaprašytų. nespėja traukinukai…😦 ačiū už supratingumą!

  1. 2011/05/02 at 18:40
  2. 2011/05/31 at 19:13
  3. 2011/06/10 at 10:03
  4. 2011/06/12 at 00:20
  5. 2011/07/07 at 19:29
  6. 2011/11/15 at 19:10
  7. 2012/03/14 at 16:14
  8. 2016/05/10 at 09:46

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: