Home > !RECENZIJOS > TOBAGO // Recenzija Nr.2

TOBAGO // Recenzija Nr.2

Pavadinimas: Tobago
Žaidėjų skaičius: 2-4
Žaidimo trukmė: 60 min.(galima ir greičiau)
Žaidimo tipas: Family

Į LANKAS

Trinidadas yra žymiai didesnė sala, tačiau stalo žaidimų leidėja kompanija Zoch savo naujam stalo žaidimui naudoja būtent mažosios Tobago salos “leitmotyvus”. Priminsiu, kad realybėje egzistuoja tokia iš dviejų minėtų salelių sudaryta Trinidado ir Tobago Respublika, kurią Lietuvoje ko gero pažįsta daugiausia futbolo mėgėjai, stebėję 2006 metų pasaulio čempionatą. Būtent per to čempionato transliacijas mūsų šalies komentatoriai pažėrė ne vieną perliuką apie šios Karibų valstybės futbolininkų keistumus, pvz.: tai, kad jie už kiekvienų vartų prieš varžybas pakasa akmenuką ar perliuką vardan laimės ir pan. Kitiems ši šalis yra Calypso ir Soca muzikos ir Limbo šokio gimtinė. Būtent dėl pastarojo šokio kilmės ir kyla nemažai diskusijų, nes vakarietiškas pasaulis įtikėjęs, kad Limbo yra Havajų atributas, o ne kažkokio Trinidado… ir Tobago. Haselhofas jam net ir dainušką sukūr ė, bet mes jau visai nukrypom nuo esmės…

TAISYKLĖS
Skaitydamas bet kokio naujo stalo žaidimo taisykles visada galvoje turiu klausimą “kaip tas taisykles reikės vėliau perpasakoti susirinkusiems žaidėjams” ir kurios čia iš jų suteiks daugiausiai problemų. Kaskart prieš savo akis matau tris skirtingo tipo žaidėjus: vienas iš draugų yra greitai perprantantis taisyklių niuansus ir jau po kelių minučių netgi asistuoja man toliau aiškinant taisykles kitiems, nors jis jų net neskaitė. Toks žaidėjas dažnai užklausia daug klausimų “o kaip bus, jeigu…” ir tai yra labai gerai, nes taisykles žmonėms pasakoju iš galvos, neskaitydamas knygutės (kad neišgasdinti visų, nes tos knygutės būna ir 8-10 psl. dydžio) ir todėl dažnai pamirštu paminėti kokias nors retas išimtis ar mažas detales… kurios, kaip taisyklė, kartais nulemia nugalėtoją. Antras įsivaizduojamas žaidėjo tipas yra mano tėvukai: jie žaidžia visus stalo žaidimus (bent po kartą) nesibaimindami naujų vėjų, tačiau kai kurios taisyklės ir, atrodo, aiškiai viską nurodantys ženklai suprantami ne visai iš pirmo karto. Trečia grupė yra margasis viduriukas: tai ir pleputės mergaitės, ir pakaušį pasikasantis “estukas”, ir piktą strategiją nuolatos rezgantys tyleniai… Visi jie taisykles kaip ir supranta iš pirmo karto, tačiau pirmasis žaidimas reikalauja laikas nuo laiko pakelti tą instrukciją ir vėl prisiminti tam tikrus niuansus… Galų gale, bjauriausia tai, kad pirmaisiais žaidimo kartais egzistuoja taip vadinama “radau apėjimą” problema: tai tokia situacija, kai kokią nors taisyklę kiti žaidėjai pamiršo arba tiesiog jos neužsiakcentavo, o kitas žaidėjas visą žaidimą ją galvoje turėjęs ruošė piktą pergalės planą… ir pykšt pokšt keberiokšt kala lemiamą kirtį, laimi žaidimą ir inicijuoja kokį pusvalandį truksiančias “aaaa – o aš galvojau, kad čia ne taip…” diskusijas su “pf, tai jeigu taip, tai senai galėjau laimėti” prieskoniais…

Taigi, skaitydamas Tobago taisykles supratau, kad bus problemų, norint jas greitai papasakoti visiems trims mano žaidėjų tipams. Taisykles sudaro 2 puslapių kortelių paaiškinimas (ką reiškia tam tikri ant kortelių pažymėti ženkliukai ir pan.) ; Dar 2 puslapiai aiškina vos DU įmanomus veiksmus, kuriuos gali atlikti per savo ėjimą. Toliau – dar 3 puslapiai aiškina kaip gali atlikti tuos “vos du įmanomus” veiksmus kokiais 24 skirtingais būdais… Gera žinia lituanistams- taisyklės išleistos lietuvių kalba, todėl nereikės nieko vadinti “krosoveriais”, “bungalais” ir “riveriais” – viskas jau pavadinta lietuviškai… (tiesa, aš skaičiau taisykles originalo kalba) Hm, prisipažinsiu – rašydamas šią pastraipą dar nesu žaidęs žaidimo, o ir taisykles skaičiau vos kartą, todėl tikiuosi atnaujinti šias eilutes po to, kai pagaliau sužaisiu bent pirmąją partiją…

APIE KĄ?
Visi žaidėjai (kurių čia gali būti nuo 2 iki, deja, vos 4) bando surasti lobius… Žaidimą laimi tas, kas jo finale turi surinkęs daugiausia aukso monetų. Kaip tas monetas gauti? Ogi labai paprastai: drauge su kitais žaidėjais ieškoma lobio vieta ir kai jau ji išsiaiškinama tenka skuosti su savo džipuku kuo greičiau iki jo, kad būtum pirmas, pasiekęs tą lobio vietą. Ar tada jau gauni lobį? Ne, tada tiesiog esi geresnėje situacijoje susigriebti didesnę aptikto lobio dalį, nes jį teks dalintis su tais žaidėjais, kurie padėjo jį aptikti…

ELEMENTAI

Tobago žaidimo lenta susideda iš trijų dvipusių lentučių, kurias kraštuose dėl žaidimo lauko stabilumo (verkia iš pavydo “Katano salos naujakuriai”) sujungia tokios pagalbinės “kortelės”. Ant pastarųjų dedamos kortos ir amuletai, tačiau ir be jų žaidime vyrauja nemažai kitų palaidų elementų. Įdomu tai, kad tos 3 pagrindinės žaidimo lauko dalys turi skirtingas puses, kurios skiriasi ir laukelių skaičiumi (t.y. sudėtingumu), o tai leidžia kiekvienam skirtingam žaidėjų ratui pritaikyti labiau adaptuotą lauką. Patinka ir tikroviškai atrodantys modeliukai: 4 šiaudinės trobelės, 3 palmės ir 3 statulos (kažkodėl primena Velykų salą, tačiau čia matyt amžinas Tobago prakeiksmas: pradžioje Limbo šokį “nuknisa” havajiečiai su Haselhofu priešaky, dabar aš ir statulas kildinu iš kitur…). Kiekvienas žaidėjas valdo savo spalvos džipą (tiksliau visureigį) ir kompasų korteles. Tada turime 20 amuletų (suteikia spec. galių), 39 lobių korteles su vos 2 prakeiksmo kortomis (suprask tokios, kurios viską sudegina) ir dar 52 “užuominų” kortas, kurių dėka ir vyksta lobio paieškos. Pačius lobius identifikuojame 4 skirtingų spalvų žymekliais (iš viso 68 vnt.) – taip ir nesuprantu, kodėl toms spalvoms nesuteiktos reikšmės. Dabar varžomasi dėl pilkos, rudos, juodos ir baltos spalvos lobių… Kodėl ne atitinkamai pilkojo titano lydynio, rudojo šokolado, juodo BMW 730d ir baltų Kolumbijos miltelių? Gal visgi ir teisinga apsiriboti tik spalvomis, nes skirtingų spalvų lobiai nesiskiria savo verte – tik daro žaidimą įvairesnį… Taigi, kaip supratai, įvairių sudedamųjų dalių yra išties nemažai.

ŽAIDIMO LAUKAS
Žaidimo lauką sudaro šešiakampiai langeliai, žymintis vieną iš 6 žemės tipų: paplūdymį, džiungles, upę, brūzgynus, ežerą ir kalnus. Visą lauką supa vandenynas – taip sako žaidimo kūrėjai, kuriems drįsčiau prieštarauti dėl vakarinių krantų: žiūrint į gaublį ten yra Karibų jūra… Bet ne esmė. Esmė yra tie 6 tipai, nes pagal juos ir bus bandoma surasti slaptą lobio vietą – čia nėra jokių žemėlapių… Yra tik užuominos, kurių dėka bandome surasti lobio vietą. Kadangi užuominas atsitiktine tvarka traukiame iš kortų kaladės ir naudojame mes patys, galima sakyti, kad žaidėjas pats įtakoja, kur bus tas lobis… kad tik arčiau jo džipuko, nes tuomet jis bus pirmas atvykęs į įvykio vietą.

Užuominų kortelėse yra koks nors vienas užsiminimas apie tai, kur lobio tikrai nėra ir kur jis gali būti. “Lobis yra brūzgynuose” reiškia, kad visi kiti langeliai mūsų jau nebedomina – tenka domėtis tuo metu žaidimo lauke esančiais trimis bruzgynais. Antroji užuominų kortelė praneša, kad “Lobis nėra prie vandenyno” – tai reiškia, kad visi brūzgynai, kurie ribojasi su vandenynu irgi atkrenta… Taigi lieka vos du bruzgynai… Trečioji kortelė praneša, kad “Lobis yra šalia statulos”, todėl lieka vos trys įmanomi laukeliai aplink statulą tik viename bruzgyne. Na ir pagaliau atverčiame ketvirtą užuominų kortelę, kuri praneša, kad “Lobis yra šalia paplūdimio” ir tokį keturių atverstų užuominų sąrašą atitinka vos vienas langelis. Valio!!! Mes SUŽINOJOME, kur yra lobis… ir dabar metas sėsti už džipų vairo ir lėkti kuo greičiau iki jo, kad būti pirmam…


ŽAIDIMO EIGA

Žaidėjas per savo ėjimą daro vieną iš dviejų: arba atverčia kokią nors naują užuominų kortelę, kuri susiaurina galimas lobio buvimo vietas; arba juda su savo džipu po žemėlapį. Jeigu turi kortelę, kurią padėjus liks tik viena įmanoma vieta lobiui, t.y. ten reikės nuskubėti su džipu, o tavo džipas kaip tyčia yra toliau nuo tos vietos nei varžovų, tai protinga pradžioje neversti kortos ir patyliukais priartėti link to “tik tau vienam” žinomo lobio. Tiesa, kol apsisuks ratas kiti žaidėjai gali sužaisti savo kortas ir tą lobį “surasti” visai kitur – tokiu būdu ir tavo važinėjimasis bus bevertis (apart to, kad apžiūrėjai gražią salos augmeniją), ir taškų daug galėsi nesitikėti.

PAPILDOMI REIKALAI

Iki šiol viskas buvo labai paprasta… Tačiau yra du dalykai, dėl kurių šis žaidimas tampa sudėtingesniu, tačiau kartu ir rimtesniu patyrusiems žaidėjams. Strategavimą įgalina tokie papildomi veiksniai kaip užuominų kortų valdymas, t.y. tu rankoje visada laikai 4 kortas (žaidžiant dviese netgi 6), todėl gali valdyti situaciją ant žemėlapio (sudėlioti tokias lobių vietas, kad tau jas būtų parankiau pasiekti). Kiekvieną kartą, kai aptinkamas lobis, statulos išspjauna slaptus amuletus priešais save ir… pasisuka 60 laipsnių į šoną. Nepergyvenk – kampainio neprireiks, nes tokiu kampu vienas nuo kito nusisukę kaimyniniai laukeliai. Amuletai suteikia specialias galias, pvz.: per vieną ėjimą eiti papildomą ėjimą su džipu (ši galia, mano nuomone, yra pernelyg stipri, nes taip su iš anksto turimais 2 žetonais gali pereiti 9 žingsnių turnė po salą), arba panaikinti vieną iš galimų lobio buvimo vietų neatverčiant papildomos užuominos kortelės, arba imant papildomą užuominos kortelę. Esmė ta, kad tu rankoje gali susidėti maždaug 3-6 veiksmų kontraataką, kurią atlikus žemėlapyje vienu ypu surenki kokius 4 lobius, 2 amuletus ir palieki savo varžovus išsižiojusius… Tačiau tam, kaip ir bet kuriam rimtam planui, įvykdyti teks kaip reikiant pažaboti kantrybę ir bandyti perprasti kitų žaidėjų mastysenas.


SĖKMĖ IR STRATEGIJA?

Žaidime nėra kauliuko, tačiau tai nereiškia, kad čia nebus sėkmės faktoriaus ir žaidimo naujokas turės į kaulus gauti kokius 16 pirmų partijų, kad 17toje jau galėtų pasipriešinti kokiam žaidimo profesionalui. Sėkmės faktorių čia palaiko kortų traukimas (atsitiktinis), lobių kortelių išsidėstymas, galų gale amuletų išsidėstymas. Kita vertus, rankoje visada laikai 4 kortas, todėl renkiesi kurią iš jų naudoti (taip sėkmę prisijaukini sau); Dalinantis lobius didžiausi šansai susižerti didžiausią jų dalį yra tam, kuris labiausiai prisidėjo prie to lobio atradimo – fair enough! Amuletų išsidėstymą lemia tai, į kurią kryptį nukreiptos statulėlės, todėl tai yra vieša ir aišku iki negalėjimo… Taigi, kaip ir nėra vietos aklai sėkmei, tačiau kaip ir visada, egzistuoja “trečiosios šalys” – varžovų nelogiški sprendimai, “sudegimo kortų” krizės (vienas toks sudegimas gali atimti visus tavo kruopščiai planuotus taškus ir tai finale tau gali kainuoti pergalę) ir pan. Taigi, sakyčiau, kad žaidimas yra “lygus” visiems jį žaidžiantiems: ir tam, kuris tai daro pirmą kartą, ir tam, kuris jau susapnavo, jog lobių yra ne tik Tobage, bet ir… Trinidade.

Pats lobio paėmimas (nuvažiavimas iki lobio vietos pirmam) nėra toks jau esminis dalykas: kartais žaidimas laimimas tiesiog padedant kitiems aptikti lobio vietas, nes juk lobį iškasęs žaidėjas turi juo dalintis su tais, kas padėjo jam jį surasti, tiesa? Taigi, kol kiti važinėja lobių kasinėti, tu tiesiog niekur nejudi su savo džipu, o tai, visų pirma, labai ekologiška (neterši gamtos saloje), o antra – vietoj to ėjimą tu panaudoji dar atversdamas vieną papildomą kortelę (už kiekvieną papildomą kortelę tau tenka dar vienas papildomas lobio kąsnis, nors ir nebūtinai didžiausias).

KAS ŽAIDŽIA?

Taisyklėsė parašyta, kad žaidėjai turėtų būti bent 10-mečiai. Aš sakyčiau, kad šitą ribą reiktų kilstelti, nes norint išties smagiai sužaisti žaidimą (ne vaikiškai, o konkurencingai-suaugusiškai) reikia įsitraukti į žaidimą. Kodėl? Ogi todėl, kad siaurinant galimas lobio buvimo vietas visi žaidėjai turi už save “išskaityti žemėlapį” ir surasti tą kozirį savo rankose laikomose užuominų kortelėse, kuris duos jam ir tik jam daugiau naudos. Vos tik sužaidžiama kokia nors užuominos kortelė, visos įmanomos tos spalvos lobio buvimo vietos pažymimos tokios pat spalvos kvadračiukais. Kuomet sužaidi kitą užuominos kortelę ir dais galimų vietų atkrenta, nuo žemėlapio nuimi ir tuos “atkritusių” vietų kvadračiukus, taigi žaidėjams nėbūtina garsiai (dėl silpnesnių žaidėjų) pranešinėti viešai prieinamą, tačiau ne visiems iš karto suprantamą informaciją… nes juk viskas viskas viskas aiškiai ir visiems vienodai viešai yra pažymėta ant stalo… jokių paslapčių, išskyrus tas, kurias visi laiko slaptai savo rankose kortų pavidalu. Ir kurių dėka sekama Tobago lobių pasaka. Kita vertus, su vaikais ir mažiau patyrusiais stalo žaidimų žaidėjais gali kilti bėdų – jie tiesiog nesugebės pasipriešinti ir galbūt darys vaikiškas klaidas… Arba ne. Kita vertus, netgi nelogiškų sprendimų vedinas žaidėjas nebūtinai pralošia – jis gali taip sumaišyti kortas, jog tau net ir su baisiausiais kėslais gali tekti kuo greičiau taikytis prie naujai nutikusios situacijos…

ŽAIDIMO REITINGAVIMAS
Ar ne per drąsu jau pirmajame pirmojo blogo įraše imti ir vertinti žinovo balsu pirmąjį aprašytą žaidimą? Turbūt ne, todėl štai mano balai:

*Žaidimo idėja: 9/10

*Taisyklių paprastumas: 5/10
*Taisyklių perpratimas: 9/10
*Žaidimo išvaizda: 9/10
*Žaidimo elementų kokybė: 10/10
*Žaidimo lauko ir taisyklių dizainas: 8/10
*Žaidėjų patirties įtaka: 6/10
*Azarto lygis: 8/10
*Pabodimo faktorius: 8/10
*Žaidimo kainos ir vertės santykis: 9/10
BENDRAS REZULTATAS: 81/100

Sklinda gandai, kad Tobago šiais metais vos per plauką negavo prestižinio “Spiel des Jahres” apdovanojimo, kurį jam iš panosės nušvilpė pozityvusis Dixit, tačiau tai galbūt ir teisingas sprendimas, nes Tobago, nors ir turintis labai daug įdomių ir fantastiškų idėjų, visgi turi kur kas daugiau įvairių taisyklių, nei mes norėtume čia jų aptikti. Taip, yra žaidimų, kur taisyklių dešimt kartų daugiau, tačiau tai ne esmė – tokios mechanikos ir idėjos žaidimas kaip Tobago galėtų turėti vienu/kitu elementu mažiau, kad taisyklės sutrumpėtų. Tačiau iš esmės žaidimas labai įdomus ir žavintis savo idėja – juk visi mes norime rasti lobius, tiesa? Tereikia įsijausti į salos dvasią ir nebijoti gyvačių. Dar krokodilų. Ir begemotų.

Sėkmės lobių paieškose!

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: